Visie op zorg 

 In Stroom begeleiden we onze leerlingen in het ontdekken van hun talenten en interesses zodat ze een doordachte studiekeuze kunnen maken naar de tweede graad.

We bieden kwaliteitsvol onderwijs dat inzet op groeikansen en dat gelooft in elke leerling. We willen zo goed mogelijk bijdragen aan het realiseren van gelijke kansen voor elke leerling.

Dit doen we door onze leerlingen zelfstandig en zelfredzaam te maken, zodat ze voldoende veerkrachtig door het leven kunnen gaan. We voorzien hiervoor de nodige ondersteuning en werken samen met de ouders. We geven onze leerlingen verantwoordelijkheid over het leren maar ook over het leven op Stroom.

Vanuit onze visie dragen we zorg voor onze leerlingen. Dit doen we binnen de verschillende fasen van het zorgcontinuüm:

 

FASE 0: BREDE BASISZORG

Leven op Stroom 

Het welbevinden van onze leerlingen staat voorop. We zetten in op verbinding, gaande van groepsvormende activiteiten tijdens de onthaaldagen begin september tot het organiseren van kringmomenten. De leerkrachten staan dicht bij de leerlingen en zetten actief in op het ontwikkelen van een goede band met hen. Door het flex-systeem zien de leerkrachten van de hoofdvakken hun leerlingen 10 tot 12 uur per week.

We stellen duidelijke verwachtingen aan onze leerlingen. We hanteren vier eenvoudige maar duidelijke Stroomregels. Bij de start van het schooljaar wordt hier ook inhoudelijk rond gewerkt, zodat het voor iedereen duidelijk is wat we bijvoorbeeld bedoelen met ‘respect’. We verwachten dat al onze leerlingen zich houden aan deze vier regels. Als dat niet gebeurt, gaan we in gesprek (eerst met de leerling, indien nodig later ook met de ouders). Zo leren we de leerling reflecteren op hun gedrag. Indien nodig werken we samen met hen naar herstel toe. Vier keer per jaar organiseren we reflectiegesprekken. Dan reflecteren we met de leerlingen over hun welbevinden en functioneren op Stroom. De vier Stroomregels vormen hiervoor het uitgangspunt.

We geloven heel sterk in verbindend gezag en hanteren de principes van de Nieuwe Autoriteit. Dit betekent ook dat we een open communicatie naar ouders en leerlingen toe erg belangrijk vinden.

Leren op Stroom 

Een sterke brede basiszorg werkt preventief. We zetten in op enkele belangrijke pijlers:

Beeldvorming 

Bij de start op Stroom worden de mogelijkheden en behoeften van de leerlingen uitgebreid in kaart gebracht. Er wordt van bij de start geïnvesteerd in observatie en overleg. We kijken wat elke leerling nodig heeft, steeds met het oog op het groeien naar zelfredzaamheid. De flexleerkrachten  en de zorgleerkracht bespreken regelmatig de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. We bekijken wat de leerling nodig heeft en wat haalbaar en redelijk is voor de leerkrachten.

 

Differentiatie  

Een groot deel van de lestijd bestaat uit flex-uren. Tijdens de flex plannen de leerlingen opdrachten in en bepalen ze hoeveel tijd en ondersteuning ze nodig hebben voor welke opdracht. We werken vaak in drie sporen. Dankzij dit flexibel systeem is er ruimte om te verbreden of verdiepen. We zien fouten als kansen om te leren. De leerkrachten zijn steeds aanwezig om de leerlingen te ondersteunen waar nodig.

Reflectie  

We gaan met onze leerlingen in gesprek. Tijdens reflectiegesprekken leren we onze leerlingen reflecteren over hun leren en leven op Stroom en over de studiehouding thuis. We gaan samen op zoek naar de sterktes en de groeikansen en formuleren concrete stappen die kunnen genomen worden.

Doelgericht werken 

Opdrachten en evaluaties worden steeds geformuleerd vanuit doelen: wat moet de leerling bereiken? Deze doelen gaan verder dan louter kennis en leerstofinhouden. Het gaat ook om executieve vaardigheden zoals plannen, starten, timemanagement …

Groeigerichte evaluatie en feedback met oog op het ontwikkelen van een groeimindset bij de leerlingen

  • Tussentijdse toetsen bepalen waar een leerling staat.
  • Feedback op die toetsen geeft leerlingen inzicht in de gemaakte fouten en de kans om bij te sturen en te remediëren.
  • Rapporteren van de gegevens
  • Het bespreken op de reflectiemomenten en tijdens Stroomgesprekken (= ouder-kind-contact)
  • Doelen formuleren die opnieuw ter sprake komen op het volgende evaluatiemoment

Groeien naar zelfstandigheid 

We willen onze leerlingen laten groeien in zelfstandigheid. We leren hen plannen en zelfstandig werken, eerst met ondersteuning, nadien helemaal zelfstandig. Ook hierin stimuleren we hun groei. We wijzen hen hier ook op hun eigen verantwoordelijkheden.

Leren studeren  

In het begin van het schooljaar geven we de leerlingen uitleg over de werking van het brein. Nadien zit het leren studeren verweven in de lessen. Er is aandacht voor studietips en leren van elkaar.

Tijdens lessen zetten we in op leren studeren door gebruik te maken van leerstrategieën:

  • Starten
  • Trainen
  • Repeteren
  • Ondervragen
  • Overhoren
  • Mezelf doen groeien

 

Studiekeuzebegeleiding 

We verkennen de verschillende domeinen van de tweede graad doorheen acht projectweken.
Tijdens de projectweken en de studiekeuzesessies in het tweede jaar ontdekken de leerlingen hun interesses en talenten. In reflectiegesprekken denken onze leerlingen samen met hun klascoach na over hun studiekeuze. Dit wordt tijdens het oudercontact ook besproken met de ouders.

 

FASE 1: verhoogde zorg

Leven op Stroom 

Leerlingen die nood hebben aan extra ondersteuning in functie van hun welbevinden, sociale interactie, stressregulatie … kunnen naast hun klascoach ook terecht bij de zorgleerkracht van hun flex-groep.

Ook als een leerling het moeilijk heeft om zich aan de 4 stroomregels te houden, houden we spiegelgesprekken. ‘Zelfreflectie bij de zorgleerkracht’ wordt toegepast wanneer een leerling na een nieuwe kans de les blijft verstoren of bij conflicten die zich op de speelplaats voordoen en die nog moeten worden uitgeklaard. In een volgende fase organiseren we een ronde tafel waarbij we afspraken maken met ouders en leerling. Deze afspraken worden verder opgevolgd via reflectiegesprekken.

Tweemaal per jaar organiseren we een veerkrachttraining van drie dagen voor een selecte groep leerlingen met het oog op hun welbevinden. De leerlingen worden geselecteerd in overleg met het team, de ouders en de leerling zelf.

Zorgleerkrachten kunnen in samenwerking met de klascoaches extra kringmomenten uitwerken indien de klasdynamiek moet bijgestuurd worden in functie van het welbevinden en het leerproces.

Leren op Stroom 

Vertrekkende vanuit de brede beeldvorming worden er indien nodig redelijke aanpassingen opgestart, waaronder het inzetten van stimulerende, remediërende, differentiërende, compenserende en/of dispenserende maatregelen. Dit gebeurt steeds in overleg met de leerling en de ouders. We bewaken hierbij ook de draagkracht voor de leerkrachten. Redelijke aanpassingen zijn voor Stroom aanpassingen die noodzakelijk zijn om een evenwaardige participatie mogelijk te maken. Het zijn maatregelen die het leren en participeren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ondersteunen. Het moet de leerlingen de kans geven om zelfstandiger en zelfredzamer te worden, zonder haalbare uitdagingen uit de weg te gaan. We focussen op groei bij al onze leerlingen.

Regelmatig bespreken de leerkrachten het functioneren van de leerlingen. Redelijke aanpassingen kunnen op deze manier opgevolgd en bijgestuurd worden in functie van de onderwijsnoden van de leerlingen. Dit kan betekenen dat we maatregelen toevoegen of afbouwen.

 

FASE 2: Uitbreiding van zorg 

Indien nodig kunnen we de zorg nog uitbreiden. De school doet een beroep op het CLB.

Er is ook extra ondersteuning voor leerlingen met een GC-verslag.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.